سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهمطالب متفرقهنانو مواد چیست؟

نانو مواد چیست؟

نانو مواد، مواد شیمیایی هستند که در مقیاس بسیار کوچک (یک میلیاردم ۹-۱۰) عمل می کنند. نانو مواد، به عنوان نام این ذرات بسیار دقیق و کوچک است. نانو مواد مشابه با مواد شیمیایی با این تفاوت که در نانومواد ویژگی های نانو، افزایش قدرت، واکنش پذیری شیمیایی و هدایت بیشتر است. همچنین آنها ممکن است در مقایسه با همتایان و مواد بزرگتر از خود، رفتاری متفاوت از خود نشان دهند. در صورتی که این مواد وارد بدن ما شود، می تواند بسیار خطرناک باشد.

با پیشرفت های مداوم در ترکیبات مواد و خصوصیات در نانومواد، پتانسیل واقعی مواد افزایش چشمگیری داشته است. به طور کلی این طبقه از مواد شامل ساختارهایی است که حداقل یک بعد در مقیاس نانومواد دارند که معمولا تا 100 نانومتر می رسد. یکی از موارد استفاده اینگونه مواد در کامپوزیت های پلیمری می باشد. استفاده از فیبرهای نانومواد در کامپوزیت های پلیمری نه تنها باعث ایجاد ساختارهای منحصر به فرد می شود، بلکه یک وسیله برای توسعه خواص و ویژگی های منحصر به فرد در سطوح غیر قابل استفاده در کامپوزیت های تقویت شده با فیبر معمولی است. هدف در اینجا ، معرفی پیشرفت ها در زمینه نانو کامپوزیت های کربن با تاکید خاص بر مسیرهای پردازشی استفاده شده برای پراکندگی، تراز و ساخت نانوکامپوزیت های پلیمری تقویت شده با نانولوله های کربنی برای افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی است. با پذیرش این که پتانسیل CNT ها به عنوان تقویت کننده و رسانه های رسانا هنوز کامل نشده است، می توان امیدوار بود که در آینده پیشرفت هایی در این زمینه ارائه شود.

فرم های مختلف نانو مواد

نانومواد به طور طبیعی در طبیعت به صورت، دود حاصل از آتش سوزی در جنگل، خاکستر آتشفشانی و غیره می تواند اتفاق بیفتد. همچنین می توان آنها را به طور غیرمستقیم به عنوان محصولات تولیدی مختلف واکنش های شیمیایی احتراق مانند موتورهای دیزلی تولید کرد. طبیعی ترین مواد نانومواد، از آنجا که از لحاظ شیمیایی ناهمگن در طبیعت وجود دارند و از لحاظ ساختاری نیز متفاوت هستند، به عنوان ذرات پرتوی نیز شناخته می شوند.

با این وجود نانوموادی که مهندسی شده و عمدا ایجاد شده اند، به گونه ای طراحی می شوند که دارای خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی باشند که می توانند برای یک عملکرد یا هدف خاص مورد استفاده قرار گیرند.

ابعاد نانو مواد

انواع مختلف نانومواد بر اساس ابعاد خارج از محدودهکمتر از ۱۰۰ نانومتر وجود دارد.از جمله:

  • نانومواد نزولی :

این نوع در محدوده ابعاد نانو مقیاس ۱۰۰ نانومتر قرار دارند. هیچ یک از این نوع ابعادی بزرگتر از ۱۰۰ نانومتر ندارد. اکثر نانوذرات در این محدوده قرار دارند.

  • نانومواد یک بعدی :

نوعی است که یکی از ابعاد آن در خارج از مقیاس نانو قرار دارد. به عنوان مثال، نانوذرات، نانولوله ها و نانوسیم ها.

  • نانومواد دو بعدی :

نوعی است که دو بعد آن در بیرون از مقیاس نانو قرار دارد و شکلهای پلاستیکی را نشان می دهد. به عنوان مثال، نانوفیلم ها، نانوکوئید، نانولوله ها و …

  • نانومواد سه بعدی :

نوعی است که هیچ ابعادی بر روی نانومواد ندارند و شامل پودرهای جامد، بسته های نانوسیم، چند نانولوله، پراکندگی نانوذرات و نانولوله ها و … هستند.

نانوسان شاپ نماینده خرید عمده محصولات نانوسان در ایران

انواع نانو مواد

استفاده از نانوتکنولوژی هر روز با کاربردهای گسترده در زمینه الکترونیک، منسوجات، لوازم آرایشی، حفاظت از محیط‌زیست، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و غیره رو به افزایش است. مواد نانو از مهم‌ترین محصول نانومواد هستند که متفاوت از هم نوعان خود هستند و از روش‌های ارزیابی ریسک استفاده می‌کنند. سه نوع از مواد نانو وجود دارد :

  • نوعی که بطور عمدی توسط انسان‌ها ساخته می‌شوند و ویژگی‌های مورد نیاز خاصی برای انجام یک تابع خاص دارند.
  • نوع تصادفی که به طور اتفاقی به عنوان یک محصول فرعی یا برخی از فرآیندهای مکانیکی تولید می‌شوند.
  • نوع طبیعی که تقریباً هنوز طبیعی هستند و در طبیعت یافت می‌شوند.

کاربردهای نانو مواد

همانطور که گفته شد، مواد نانو یک بعد دارند که تا ۱۰۰ نانومتر یا کمتر را اندازه‌گیری می‌کنند. آنها دارای کاربردهای متفاوتی می باشند از جمله:

  • کاربردی برای استفاده از لوله‌های کربنی
  • کاربردی برای نانولوله های کربنی شامل:
  • افزودن آنتی‌بادی به نانولوله ها برای تشکیل حسگرهای باکتری
  • اضافه کردن بورون یا طلا به نانولوله ها برای به دام انداختن نشتی نفت
  • ترانزیستورهای کوچک‌تر
  • نانو تیوب با سیلیکون برای ساخت ذرات می‌تواند ظرفیت باتری‌های لیتیومی را تا ۱۰ بار افزایش دهد.
  • کاربردهای خود در صفحه لوله‌های کربنی

خرید آنلاین محصولات نانوسان در ایران https://nano-sun.ir/

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها