جمعه 10 فروردین 1403
spot_img
خانهحتما بخوانیدمهارت آموزی از طریق استاد-شاگردی مصداق بهره‌کشی نیست

مهارت آموزی از طریق استاد-شاگردی مصداق بهره‌کشی نیست

صولت مرتضوی تصریح کرد: ما بارها بر بحث استاد و شاگردی تاکید کردیم و معتقدیم این نوع مهارت آموزی از طریق استاد-شاگردی بهره‌کشی نیست و به عنوان آموزش جوار کارگاهی باعث افزایش مهارت و بهره‌وری و موفقیت افراد در بازار کار پس از آموزش می‌شود.

مهارت آموزی از طریق استاد-شاگردی مصداق بهره‌کشی نیست

نشست دومین جشنواره هفته ملی مهارت آموزش فنی و حرفه‌ای به مناسبت هفته مهارت آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای صبح امروز در محل ستاد وزارت کار با حضور صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و غلامحسین حسینی‌نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) و جمعی از فعالان حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

سردار محمدجواد زاده‌کمند (فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان) در ابتدای این نشست با اشاره به به اهمیت جهادی امر مهارت آموزی گفت: در سال‌های اخیر شاهد حضور پر رنگ مهارت آموزان هستیم. در حوزه مهارت آموزی سربازان تاکنون ۳ هزار محیط آموزش فنی و حرفه‌ای و هزاران محیط کار واقعی با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح توانستیم یک میلیون و ۲۴۱ هزار نفر را تحت پوشش آموزش مهارت‌های عمومی و تخصصی قرار دهیم.

زاده‌کمند افزود: هدفگذاری سال ۱۴۰۲ ما این است که ۱۰۰ درصد پرسنل را تحت پوشش آموزش فنی قرار دهیم و کیفیت آموزش را افزایش دهیم. اکنون ۲۵۰ هزار نفر از سربازان را تحت آموزش تخصصی و ۳۵۰ هزار نفر را تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار داده‌ایم. مراکز نوآوری سرباز نیز امسال با کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور کارشان آغاز شده است. ضمن اینکه برای سربازان منقضی از خدمت که به بازار کار برمی‌گردند نیز مشمول شرایط تسهیلات قرض الحسنه قرار دادیم.

در ادامه این نشست غلام‌حسین حسینی‌نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) گفت: در پاسخ به توصیه رهبر انقلاب درباره اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای ما با کمک بخش خصوصی و تلاش دولت توانستیم طرح‌هایی مثل آموزش کهاد، نخلستان، آموزش جوار کارگاهی و آموزش در محیط کار و آموزش تابستانه دانش آموزان و دانشجویان و آموزش مهارت سربازان را پیش ببریم.

حسینی‌نیا با اشاره به اهمیت حمایت از مهارت آموزان و مربیان فنی گفت: برای حمایت از معیشت این بخش از جامعه بحث فوق‌العاده ۳۵ درصد امسال به دستور وزیر کار انجام شد و با اصلاح اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای منابع قابل توجهی برای ارتقای معیشت مهارت آموزان کشور فراهم می‌شود.

صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) نیز در پایان این نشست با عرض تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت: رهبر انقلاب در بیانات خود درباره مهارت آموزی گفتند «ما به علم نیاز داریم ولی به پنجه کارآمد نیز نیاز داریم». علم باید توام با توانایی و عمل باشد و اینکه فارغ التحصیل دانشگاهی ما تا فوق لیسانس نمی‌تواند از رشته فنی که خوانده درآمد و شغل داشته باشد تلخ است؛ زیرا ما او را آموزش عملی ندادیم.

وی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی کم هزینه‌ترین نوع اشتغال است، گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از اشتغال بالای کنونی در چین به خاطر مشاغل خانگی است که با مهارت آموزی محقق شده است.

مرتضوی تصریح کرد: ما بارها بر بحث استاد و شاگردی تاکید کردیم و معتقدیم این نوع مهارت آموزی از طریق استاد-شاگردی بهره‌کشی نیست و به عنوان آموزش جوار کارگاهی باعث افزایش مهارت و بهره‌وری و موفقیت افراد در بازار کار پس از آموزش می‌شود.

در پایان این مراسم از ۹۶۶ استاندارد جدید ارزیابی حرفه‌ها رونمایی شد. همچنین نشان ملی مهارت به گروه تراکتورسازی تبریز و گلگهر سیرجان کرمان تعلق گرفت. همچنین لوح تقدیر سفیر مهارت به مریم بیک پور خبرنگار صداوسیما تعلق گرفت. همچنین لوح تقدیر مهارت آموزان و مربیان جشنواره به سمیه رجبی (مربی فنی استان خراسان جنوبی) تعلق گرفت.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها