پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
spot_img
خانهمطالب متفرقهاسپیکر مانیتورینگ چیست ؟

اسپیکر مانیتورینگ چیست ؟

اسپیکر مانیتورینگ چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ تفاوت اسپیکر های مانیتورینگ با اسپیکر های معمولی چیست ؟ شاخصه های اسپیکر های مانیتورینگ چیست ؟

اسپیکر مانیتورینگ برای کار های استدیویی مانند تنظیم آهنگ ، میکس و مستر ، صداگذاری ، صداسازی و… تولید می شوند . اسپیکر مانیتورینگ به گونه ای طراحی شده است که تمامی فرکانس های صوتی را به صورت شفاف و واضح پخش کند .

تفاوت اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکر های معمولی این است که اسپیکر مانیتورینگ تمام صداها را بدون هیچگونه تغییر پخش میکند . اسپیکر های معمولی برای بلندتر شدن صدا یا افزایش حجم صدا معمولا با تغییر بازه های فرکانسی باعث تغییر در صداها می شوند . پس برای انجام کار های استدیویی و تفکیک صداها نمیتوان از اسپیکر های معمولی استفاده کرد .

بازه ی فرکانسی که یک اسپیکر مانیتور می تواند پخش کند در مدل های مختلف با هم تفاوت دارد که به آن رنج پاسخگویی اسپیکر گفته می شود . برای مثال رنج پاسخگویی اسپیکر مانیتورینگ PIONEER VM-70 از ۳۷ هرتز تا ۳۶ کیلوهرتز است یعنی این اسپیکر مانیتورینگ می تواند تمام صداهایی که در این بازه قرار دارند را برای شنونده پخش کند که این باعث میشود تمام جزئیات یک صدا یا یک موسیقی از بم ترین صداها ( ۳۷هرتز ) تا زیرترین آنها ( ۳۶۰۰۰ هرتز ) شنیده شود . البته که بازه ی شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز می باشد یعنی صداهای پایین تر از ۲۰ هرتز و بالاتر از ۲۰ کیلو هرتز را نمیشنود اما وجود این فرکانس در یک صدا و یا یک موسیقی اصطلاحا باعث کثیفی آن می شود و می تواند حتی آزار دهنده باشد .

یکی دیگر از شاخصه های یک اسپیکر مانیتورینگ نهایت سطح خروجی یا اصطلاحا بلندی صدای اسپیکر مانیتورینگ است که در اسپیکر های مختلف متفاوت است برای مثال در VM-70 نهایت سطح خروجی ۱۱۲ دسیبل است یعنی نهایت بلندی صدای این اسپیکر ۱۱۲ دسیبل می باشد .

شاخصه ی مهم دیگر توانایی خروجی اسپیکر در بازه های فرکانسی مختلف LOW , MID , HIGH می باشد که بستگی به نوع و سایز ووفر و توییتر آن اسپیکر مانیتورینگ دارد . در VM-70 توانایی خروجی در فرکانس های بالا ۳۰ وات و در فرکانس های پایین ۷۰ وات می باشد .

هر کاربر باید با توجه به نوع کاربرد خود اسپیکر مانیتورینگ خود را انتخاب کند .

مثلا تولید کنندگان موسیقی های الکترونیک ، چون در این سبک از موسیقی صداهای کیک و بیس ( فرکانس های پایین ) اهمیت زیادی دارند ، باید اسپیکر مانیتورینگ با سایز ووفر بزرگتر را انتخاب کنند تا خروجی بیشتری در فرکانس های پایین داشته باشند.

در انواع اسپیکرها ، چه مانیتورینگ و چه ساده ، ووفر برای پخش فرکانس های پایین ( صدا های بم ) ، و توییتر برای پخش فرکانس های بالا ( صداهای زیر ) می باشد .

برخی از بهترین کمپانی های تولید اسپیکر مانیتورینگ عبارتند از PIONEER , ADAM , ALESIS , JBL , KRK , MACKIE , M-AUDIO , GENELEC , PRESONUS و…..

برای اینکه اسپیکر مانیتورینگ نهایت کارایی خود را داشته باشد بهتر است که  از یک کارت صدای خوب برای اسپیکر مانیتورینگ استفاده کنیم چون کارت صدای کامپیوترها معمولا از کیفیت بالایی برخوردار نیست که بتوان برای کارهای استدیویی از آن استفاده کرد پس به یک کارت صدای اکسترنال نیاز داریم تا از تداخل فرکانس ها ، تاخیر و تاثیر مخرب بر روی کیفیت صدای خروجی جلوگیری کنیم .

نکته ی دیگر آکوستیک بودن فضای استفاده از اسپیکر مانیتورینگ است . یعنی فضای اتاق به گونه ای آکوستیک شود که جلوی پژواک و برگشت صدا گرفته شود . یکی از راه های جلوگیری از پژواک صدا ، پر کردن اتاق با وسایلی مانند فرش ، مبل ، کتابخانه و … می باشد . هدف از استفاده از اسپیکر مانیتورینگ شنیدن تمام جزئیات موسیقی است که اگر اتاق آکوستیک نباشد تداخل در صداها باعث افت کیفیت موسیقی می شود .

اگر فراهم کردن اتاق آکوستیک و فضای مناسب دشوار است می توانید از هدفون مانیتورینگ استفاده کنید . هدفون مانیتورینگ هم مانند اسپیکر مانیتورینگ تمام جزئیات صدا را بدون تغییر به گوش شنونده می رساند . هدفون مانیتورینگ نیز از رنج پاسخگویی بالایی برخوردار است و به طور کلی در شرایطی که استفاده از اسپیکر مانیتورینگ ممکن نیست ، هدفون مانیتورینگ جایگزین بسیار خوبی برای آن می باشد . در ضمن هزینه ی خرید هدفون مانیتورینگ از اسپیکر مانیتورینگ بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر است .

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها