شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهبازاروزارت اقتصاد: از چاله رکود خارج شده ایم

وزارت اقتصاد: از چاله رکود خارج شده ایم

وزارت اقتصاد در پاسخ به انتقادات درباره سرایت رکود به بورس اعلام کرد: از آنجا که فرض حاکم بودن رکود بر اقتصاد، فرض درستی نیست، نمی‌توان از سرایت آن به بورس هم سخن گفت.

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌ها با تیتر «سرایت رکود به بورس» توضیح داد:

به گواه آمار مربوط به رشد اقتصادی در فصل بهار از بانک مرکزی با وجود اینکه رشد بخش نفت در بهار امسال 16.4 درصد بود اما سایر بخش‌های اقتصادی نیز توانستند رشد بالایی را محقق کنند. گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشته رشد صفر درصدی داشت، بهار امسال 3.7 درصد رشد کرد؛ بخش صنعت رشد 4.2 درصدی داشت؛ بخش کشاورزی که در بهار سال گذشته حدود 2 درصد رشد داشت، امسال نیز 2.2 درصد رشد کرد و یا رشد گروه خدمات با وجود رشد 2.3 درصدی بهار سال گذشته، امسال 6.2 درصد رشد کرد.

وزارت اقتصاد: از چاله رکود خارج شده ایم

لازم به یادآوری است که اقتصاد ایران در دهه 1390 نرخ های رشد اقتصادی قریب به صفر و تورم های بالا را تجربه کرده رفاه مردم و قدرت خرید مردم افت پیدا کرده و به همین دلیل رشد های اقتصادی دو سال اخیر کمتر از سوی مردم احساس می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به ثبت بالاترین رقم تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1401 به قیمت های ثابت سال 1395 ، از این سال به بعد هر میزان رشد اقتصادی مثبت، رکورد جدیدی در میزان تولید ناخالص داخلی کشور را رقم می زند. البته گزارش ها از تداوم این روند حکایت دارد و هیچگاه میزان تولید ناخالص داخلی فصل بهار کشور در سطحی که برای بهار امسال ثبت شده، قرار نداشته است.

اگر روند رشد اقتصادی را بررسی می کنیم، می بینیم که رشد اقتصادی در سه سال اخیر یک روند افزایشی را طی کرده است به طوری که رشد اقتصادی از 1.9 درصد در بهار 1401 به 3.9 درصد در تابستان، 39. 4.9 درصد در پاییز، 5.3 درصد در زمستان 1401 و در نهایت 6.2 درصد در بهار 1402 رسیده است.

علاوه بر این بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی شاخص تولید صنایع بزرگ کشور در تیرماه، 6.7 درصد نسبت به تیرماه سال گذشته رشد داشته و در مردادماه امسال نسبت به مرداد پارسال، 9.2 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در تیرماه از 13 رشته صنعتی، 9 رشته رشد مثبت و در مردادماه 10 رشته رشد مثبت را تجربه کرده اند و در تیرماه 6 رشته صنعتی و در مردادماه 7 رشته صنعتی رشد 2 رقمی داشتند.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها