پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهبازارآغاز تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی

آغاز تدوین سیاست‌های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی

مشاور رئیس‌جمهور گفت: در راستای تبدیل منابع طبیعی به دارایی های مولد و پایدار تدوین سیاست های کلی اصل ۴۵ قانون اساسی آغاز شد.

محمدهادی زاهدی وفا در اولین جلسه کارگروه تدوین سیاست‌های کلی اصل 45 قانون اساسی گفت: ایران ازنظر منابع طبیعی جزء 10 کشور غنی دنیا است و هم ازلحاظ معدنی و هم ازلحاظ ذخایر هیدروکربوری شرایط مناسبی داریم.

وی با بیان اینکه استفاده مؤثر از این منابع درگرو فهم مشترک همه اجزاء حاکمیت از آن و داشتن به نقشه راه مشترک برای پیشرفت کشور در این زمینه است؛افزود: متأسفانه در حال حاضر حتی یک حسابداری ساده از میزان ذخایر کشور نداریم که بر اساس آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در اصل 45 قانون اساسی موارد مهمی در مورد انفال و ثروت‌های عمومی ذکر کرده، تصریح کرد: متأسفانه در این سال‌ها توجهی به این اصل نشده و عملاً ارتباط عمودی این اصل قانون اساسی و سیاست‌ها و قوانین بعدی روشن نیست.

آغاز تدوین سیاست‌های کلی اصل 45 قانون اساسی

زاهدی وفا اضافه کرد: مقام معظم رهبری به اصل 45 قانون اساسی و موضوع منابع طبیعی و عدالت بین نسلی توجه ویژه‌ای دارند و بر اساس رهنمودهای ایشان بهره‌برداری از منابع طبیعی باید به سرمایه‌های مولد و پایدار تبدیل شوند و برای تحقق چنین هدفی وقت زیادی باقی نیست.

به گفته رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در حال حاضر هر یک از دستگاه‌ها و بخش‌های حاکمیت به منابع طبیعی نگاه جزیره‌ای دارند؛ وزارت صمت به دنبال توسعه صنایع فولاد است درحالی‌که سازمان محیط‌زیست از دریچه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند و در همان زمان وزارت نیرو به فکر منابع آب است.

مشاور رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید با تدوین سیاست‌های کلی اصل 45 قانون اساسی راه را برای پیاده‌سازی یک الگوی جامع پیشرفت در بخش منابع طبیعی و انفال هموار کنیم، اگر بهره‌برداری به رشد اقتصادی پایدار و ایجاد سرمایه‌های مولد منجر نشود نتیجه تنها خام فروشی و تخریب محیط‌زیست خواهد بود.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها