شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهاقتصادیبدهی خارجی ایران کمتر از ۲۵ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۵ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران در رده بندی بدهکارترین کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در رتبه یکی مانده به آخر قرار گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را 3 درصد برآورد کرده است.

ایران در میان 27 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند از نظر نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در جایگاه 26 منطقه قرار گرفته است. به عبارت دیگر تنها یک کشور بدهی خارجی کمتری در مقایسه با ایران دارد و آن الجزایر است. نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی الجزایر در سال جاری میلادی 1.4 درصد برآورد شده است.

بدهی خارجی ایران کمتر از 25 کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال جاری میلادی 46 درصد برآورد شده است. نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.4 درصد اعلام شده است.

در این گزارش، سودان بدهکارترین کشور منطقه معرفی شده است. نسبت بدهی خارجی سودان به تولید ناخالص داخلی آن در این سال 256.7 درصد بوده است. بحرین با نسبت 201.2 درصدی بدهی خارجی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم و قطر با نسبت 114.3 درصدی در رتبه سوم بدهکارترین کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمار برآوردی صندوق بین المللی پول بدهی خارجی ایران در سال جاری میلادی کاهش داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 3.2 درصد اعلام شده بود.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 32 درصد، عراق 23.1 درصد، کویت 29.8 درصد، عمان 67.1 درصد، مصر 46 درصد، ارمنستان 60.5 درصد، اردن 71.1 درصد، و عربستان 24.8 درصد.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها