شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهاقتصادیسرانه ۵ کیلوگرمی مصرف گوشت قرمز در کشور

سرانه ۵ کیلوگرمی مصرف گوشت قرمز در کشور

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: آمار دقیقی از سرانه مصرف گوشت در دست نیست. در حال حاضر بر اساس نیاز و تأمین بازار تخمین ما از سرانه مصرف گوشت ۵ کیلوگرم است.

در روز‌های اخیر، خبری مبنی بر کاهش 60 درصدی مصرف گوشت قرمز در کشور، توسط برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری منتشر شد. البته در متن این خبر، هیچگونه منبع رسمی یا آمار تأیید شده‌ای به عنوان مدرک این ادعا ارائه نشده و صرفاً به اظهارات دو نفر از فعالان بازار گوشت قرمز، استناد شده است. این درحالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی و رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام، این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

کاهش فروش گوشت قرمز به دلیل تغییر فصل و توزیع گوشت تنظیم بازاری

در همین رابطه، علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در اظهاراتی بیان کرد: مصرف گوشت پایین آمده؛ اما به‌اندازه 60 درصد کاهش نداشته است. معمولاً در مهرماه خرید گوشت ضعیف می‌شود؛ زیرا مدارس باز شده و هزینه‌ها بیشتر به سمت خرید برای مدارس مانند قلم، خودکار، دفتر و سایر لوازم مدرسه می‌رود. همیشه چنین شرایطی در مهرماه بر بازار گوشت حاکم می‌شود. ولی بعدازاین موضوع، شرایط تغییر خواهد کرد؛ زیرا هوا خنک‌تر شده و مصرف پروتئین بالاتر می‌رود.

سرانه 5 کیلوگرمی مصرف گوشت قرمز در کشور/ کاهش 60 درصدی مصرف دروغ است

ملکی با اشاره به توزیع گوشت تنظیم بازار به‌عنوان یکی از عوامل کاهش فروش گوشت در بازار داخلی، توضیح داد: باتوجه‌به اینکه در حال حاضر گوشت تنظیم بازاری هم وارد بازار شده، مردم بیشتر به خرید گوشت تنظیم بازاری تمایل دارند. زیرا قیمت آن مناسب‌تر است و مردم باتوجه‌به بودجه‌ای که دارند، تمایل دارند به این سمت حرکت کنند در نتیجه بازار گوشت داخلی کمی کساد می‌شود. این مسئله 30 تا 35 درصد خرید گوشت را کاهش داده است.

براین‌اساس کاهش فروش گوشت داخلی در بازار الزاماً به معنای کاهش مصرف سرانه گوشت در کشور، نیست؛ اما در حال حاضر، سرانه مصرف گوشت در سال جاری، چه میزان برآورد شده است؟

سرانه مصرف گوشت، حدود 5 کیلوگرم

در همین رابطه، منصور پوریان رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با سرانه مصرف گوشت در کشور گفت: در این موضوع کسی نمی‌تواند بگوید که سرانه مصرف گوشت چه میزان بوده و چقدر کاهش‌یافته است؛ زیرا آمار دقیقی از آن وجود ندارد. این آمار‌ها را باید سازمان‌های مرتبط با غذا مانند سازمان غذا و دارو اعلام کنند.

وی افزود: در حال حاضر تخمین ما از میزان سرانه مصرف گوشت 5 کیلوگرم است. مصرف گوشت در کشور به طور میانگین سالانه یک میلیون و 200 هزار تن برآورد می‌شود، از طرفی میزان تولید گوشت در کشور نیز سالانه حدوداً 850 هزار تن است. آمار تولید ما نه کم شده، نه زیاد و این آمار هنوز طبق سال‌های گذشته است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در مورد میزان واردات گوشت، اظهار داشت: کل میزان واردات ما چیزی در حدود 10 تا 15 درصد نیاز کشور است. به طور مثال اگر نیاز ما یک میلیون تن باشد، 15 درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود چرا که بخش عمده واردات گوشت که بیشتر آن گوشت گاومیش منجمد است، برای مصارف صنعتی مانند کارخانجات سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. 10 درصدی که ذکر کردیم ثابت است و 5 درصد باقیمانده واردات گوشت گرم است.

شگرد رسانه‌ای برای بازی با افکار عمومی

به گزارش تسنیم، بررسی‌های میدانی و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، مصرف گوشت در دهه گذشته با کاهشی قابل‌توجه روبرو بوده و در این 10 سال حدود 50 درصد کاهش داشته است. فشار معیشتی بر مردم و کوچک شدن سفره مردم در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست؛ اما انتشار اخبار با مقاصد سیاسی که امنیت روانی جامعه را هدف قرار داده است، نمی‌تواند مبنای خوبی برای اظهارات کارشناسی در خصوص مباحث حساس و مهم جامعه باشد.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها