جمعه 7 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهگردشگریروایت میراث دارانی که فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد را جاودانه کردند

روایت میراث دارانی که فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد را جاودانه کردند

روزگارانی که زیرساخت های ارتباطی مانند امروز نبود میراث دارانی از جنس غیرت برای جاودانه شدن فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش کردند که ثمره تلاش، دستاورد و خدماتشان امروز ضرورتی برای قدردانی از این بزرگ مردان شده است.

این نخبگان فرهنگ دوست با آثاری در قالب فیلم، عکس و کتاب سعی کرده اند تا فرهنگ سرزمین سربلند کهگیلویه و بویراحمد را ماندگار کنند.

امروز سه شنبه بیست و پنجم مهر ماه در نشستی با عنوان تجلیل از نام آوران میراث فرهنگی از شماری از میراث داران کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.

نادر افشار نادری

فرهاد ورهرام مستند ساز سینمای ایران در این همایش گفت: زنده یاد نادر افشار نادری از مشاهیر میراث فرهنگی ایران است که با ساخت فیلم های ماندگار در دوران پهلوی دوم به ویژه مستند بلوط فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد را جاودانه کرد.

وی با اشاره به اینکه «بلوط»،«خرابه‌های دهدشت»«دبستان سی سخت»، «مشک»، «شب صلح» و چند حلقه فیلم هشت میلی‌متری از آثار افشار نادری هستند که پس از سال‌ها برای حفظ و حراست نگهداری اصولی در اختیار فیلم خانه ملی ایران قرار گرفته است تاکید کرد: این آثار شناسنامه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.

ورهرام تاکید کرد:این فیلم ساز نام آشنا که سال ۱۳۰۵ دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۸ دار فانی را وداع گفت نقش مهمی در ماندگاری فرهنگ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

دیگر نام آوران ماندگاری میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

محمود سیاه پور ،عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج می گوید: محمود یاور برای نخستین بار در سال ۱۳۲۰ مطالبی درباره کهگیلویه و بویراحمد در کتاب خود نوشته است.

این پژوهشگر تاریخ تاکید کرد که در دهه ۲۰ هم در فارسنامه ناصری نیز مطالبی درباره کهگیلویه و بویراحمد نگاشته شده است.

وی عنوان کرد: مصطفی صدیقی و احمد گرجی از دیگر پژوهشگران شاخص فرهنگ مردم کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

سیاه پور با اشاره به اینکه اگرچه بخش عمده ای از فرهنگ ها و آیین های مردم استان به صورت شفاهی و سینه به سینه نگهداری شده اما گزارش های مکتوب بهترین راهکار حفظ این گنجینه های ارزشمند است.

این عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج اعتقاد دارد که یادداشت نویسی پژوهشگران و مشاهیر دوران معاصر ضرورت فراموش شده ماندگاری آثار این بزرگان است.

برنامه ریزی برای تشکیل دبیرخانه معرفی ظرفیت های میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبیرخانه دایمی معرفی ظرفیت های فرهنگی این استان به زودی راه اندازی می شود.

سعید طالبی پور تاکید کرد:با راه اندازی این دبیرخانه آثار صاحب نظران و پژوهشگران کهگیلویه و بویراحمد به صورت کارشناسی داوری و برگزیده این آنان معرفی می شود.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها