شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهگردشگریچشم نوازی پاییز در روستای باستانی دیل گچساران

چشم نوازی پاییز در روستای باستانی دیل گچساران

صدای خش خش برگ ها زیر پای رهگذران، نسیم دل انگیز صبحگاهان در کوچه باغ ها، نغمه دلکش پرندگان و ترنم صدای جویبارها ، موسیقی دلنواز باد و رهایی برگ ها از درخت و البته شور و شوق زنان ایل از برداشت محصولات باغی جلوه هایی زیبا از پاییز دلفریب روستای باستانی دیل گچساران در کهگیلویه وبویراحمد را به نمایش گذاشته است.

اینجا تنوع رنگ‌ برگ های درختان از سبز روشن،زرد،نارنجی،ارغوانی تا قرمز جلوه های زیبا و باشکوهی به این سرزمین داده است.

حالا خش خش برگ درختان زیرقدم های گردشگران در کنار باغستان های پررونق میوه، بناهای تاریخی همراه با حفظ فرهنگ روستانشینی و آیین های کهن دیل را به بهشت گردشگری پاییزی در شهرستان گچساران تبدیل کرده است.

اینک باغستان های مرکبات در وسط روستا،آسیاب های قدیمی، قلعه های تاریخی و منطقه زیبای چرزو روستای یکهزار و ۸۵۰ نفری دیل مرکز دهستان بویراحمد گرمسیری را به مصداقی تمام عیار از جذابیت های گردشگری پاییزی تبدیل کرده است.

این روستا که از جنوب به کوه کاردی و از شمال شرقی به کوه ولی گنج محدود می‌شود همزمان با فصل پاییز به دلیل برداشت میوه هایی چون پرتقال،نارنگی و لیموشیرین از سویی و برگ ریزان و جمع آوری میوه درختان جنگلی چون بنه و کلخنگ از سوی دیگر چون بهشتی دلنشین گردشگران را به سوی خود می خواند.

به راستی که زیباترین جلوه پاییزی سرزمین زیبای دیل رقص برگ و تماشای آن درآینه آب های روان منطقه چرزو مشاهده می شود جایی که نوای کبک خرامان،همراهی هوای دلپذیر و طبیعت هزار رنگ خزان زده گردشگران را مدهوش این همه دلربایی طبیعت کرده است.

هرچند در دل روستای دیل باغ های میوه خودنمایی می کند اما برخی گردشگران ترجیح می دهند پس از گذر از روستا و ۲ کیلومتر پیاده روی در باغ های منطقه چرزو میوه های مرغوب و خوش رنگی که خود چیده اند را البته با قیمت کمتر از بازار خریداری کنند.

اما جاذبه های طبیعی همه زیبایی های پاییزی این سرزمین زیبا و خاطره انگیز نیست به طوری که تماشای بانوانی که با لباس های محلی رنگارنگ در جنگل های نزدیک روستا مشغول جمع آوری میوه های بلوط هستند جلوه ای دیگر از جاذبه های روستای زیبای دیل را به تصویر کشیده است،

بافت واحدهای مسکونی از مهمترین عناصر جذاب روستاگردی محسوب می شود دیل با ۲ بافت مسکونی سنتی و جدید که خانه های قدیمی آن خالی از سکنه است اما به دلیل ارزش گردشگری آن از سوی میراث فرهنگی صیانت می شود جلوه ای دیگر از زیبایی های گردشگری است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها