سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهگردشگریپاییز؛ بهار گردشگری چهارمحال و بختیاری اما با درآمدزایی سرد

پاییز؛ بهار گردشگری چهارمحال و بختیاری اما با درآمدزایی سرد

نقاشی طبیعت پاییزی چهارمحال و بختیاری از همین مهرماه آغاز می‌شود آنگونه که درختان، مُد طبیعت را با رنگ های گرم زرد و نارنجی عوض می‌کنند تا هر کجای این استان فضای مناسبی برای عکاسی باشد و در نهایت در این نقاشی بزرگ، رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و قهوه‌ای مهمترین طیف‌های رنگی طبیعت استان شوند.

وجود این همه زیبایی در نقش و نگار رنگی طبیعت در این فصل، اما تا چه اندازه می‌تواند پاییز را به بهار گردشگری چهارمحال و بختیاری تبدیل کند و جلوه‌های طبیعی رنگ‌ها برای استان درآمدزا کند؟.

چهارمحال و بختیاری به واسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، برای طیف گسترده‌ای از گردشگران در فصل پاییز جذاب است و می‌تواند به یکی از پایگاه‌های تورهای علمی گردشگری در کشور تبدیل شود اما این در حالی است که برای رسیدن به این مهم با چالش‌هایی روبرو است.

چهارمحال و بختیاری سر چشمه رودهای کارون و زاینده رود و بخشی از دز است، دارای باغات کنار حاشیه زاینده‌رود، بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردآبی ایران، مهمترین تولید کننده بادام کشور، دارای روستاهای هدف گردشگری ، دارای اقلیم متفاوت آب و هوایی و بسیاری از ظرفیت ها و پتانسیل‌ها است.

چهارمحال و بختیاری بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری شامل ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی و تاریخی، هشت اثر دست‌ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی، ۱۵ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۷۲۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است که شامل ۶۲۸ اثر غیرمنقول، پنج اثر منقول، ۷۸ اثر ناملموس و ۱۷ اثر طبیعی است که هر یک از آثار جاذبه‌ای دیدنی برای دوستداران تاریخ و طبیعت‌گردی است.

این استان دارای ۱۲ روستای هدف گردشگری از مناطق ساحلی زاینده‌رود گرفته تا ارتفاعات زردکوه بختیاری است و هریک از روستاها در کنار طبیعت چهار فصل استان در تمامی ایام سال می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

از طبیعت رنگارنگ حاشیه زاینده‌رود تا انارستان‌های مشایخ

کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: فصل پاییز به فصل هماهنگی(هارمونی) رنگ‌ها و رنگارنگی طبیعت معروف است و استان ما نیز در این خصوص حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و حاشیه رودخانه زاینده‌رود یکی از زیباترین مناطق پاییزی کشور به شمار می‌رود.

مرتضی محمدیان با اشاره به وجود ۸۰ هکتار باغ انار در دهستان مشایخ شهرستان اردل، تصریح کرد: وجود باغات انار این منطقه ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری از یک سو و از سوی دیگر توسعه فعالیت‌های اقتصادی است و جشنواره انار در روستای دورک شاپوری، هر چند نه به صورت منظم و متداوم، اما در برخی سال‌ها برگزار می‌شود که اگر به این جشنواره اهمیت بیشتری داده شود و در برگزاری منظم آن همراه با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده و رونق تورهای گردشگری اهتمام بیشتری به کار گرفته شود، این موضوع می‌تواند جاذبه بسیاری خوبی برای گردشگری پاییزی در استان باشد.

وی تصریح کرد: در کنار باغ‌های انار، وجود آداب و رسوم، فرهنگ غنی و تولیدات متکی بر محصول انار نیز جاذبه‌های گردشگری این منطقه را دوچندان کرده است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها