شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهفرهنگیپادکست‌ها فرصتی برای مدیریت فرهنگی کشور

پادکست‌ها فرصتی برای مدیریت فرهنگی کشور

درحالی روند افزایشی مصرف پادکست‌ها در کشور با سرعت ادامه دارد که نبود آمارهای دقیق نه تنها در تولید بلکه در سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی کشور می‌تواند چالش‌آفرین باشد که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

درحالی آمارها بیانگر روند افزایشی استفاده از پادکست‌ها در میان گروه‌های سنی مختلف کشورمان است که بررسی‌های انجام شده در این زمینه یعنی تولید انواع پادکست‌ها نشان می‌دهد، اگرچه شاهد افزایش سهم این نوع محتوا در تولیدات محتوایی مختلف هستیم، اما هنوز در پاره‌ای از موارد بی‌توجهی به آمارها و همچنین عدم تولید مناسب محتوا در بخش‌های مختلف نه تنها باعث هدررفت منابع می‌شود، بلکه به نوعی می‌تواند به مشکلی قابل توجه در مسائل فرهنگی کشورمان در آینده نزدیک تبدیل شود.

به‌گفته کارشناسان تغییر سبک زندگی جوامع بشری بخصوص در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نحوه استفاده کاربران فضای مجازی از داده‌های موجود در میان صفر و یک‌های مجازی نیز رفته رفته درحال تغییر و گونه‌های متفاوتی از محتوا متناسب با شرایط جوامع مختلف یا حتی گروه سنی آنها در سبد مصرفی محتوای دیجیتالی در این زمینه مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

پادکست‌ها فرصتی برای مدیریت فرهنگی کشور

این درحالی است که تحقیقات موجود پرده از این واقعیت برداشته که استفاده از محتوای تولید شده به صورت پادکست‌ها نسبت به سایر قالب‌های محتوایی به دلایل مختلف از جمله هزینه‌ مصرف بسیار پایین، عدم نیاز به تجهیزات خاص برای استفاده، عدم نیاز به اختصاص زمان خاص برای استفاده و چندین نکته دیگر نسبت به سایر محتواها در میان کاربران درحال رشد تقاضای مصرف است. به عنوان مثال براساس آمارهای رسمی در میان کل استفاده کنندگان پاکست در آمریکا 22 درصد آنها هنگام رانندگی به پادکست مورد علاقه خود گوش کرده‌اند.

در این زمینه آمارهای رسمی منتشر شده در سال 2023 میلادی از روند روبه‌افزایش استفاده از پادکست‌ها توسط کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد که سیرصعودی این اتفاق کاملا معنادار و قابل توجه است به صورتی که در سال 2022 میلادی تعداد افرادی که به محتوای انواع مختلف پادکست‌گوش کرده‌اند چیزی در حدود 424.2 میلیون نفر بوده که این تعداد سال بعدی یعنی سال 2023 میلادی به رقمی معادل 464.7 میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر کارشناسان و محققان در این زمینه برآورد کرده‌اند با درنظر گرفتن روند روبه‌رشد استفاده از محتوای پادکست‌ها در قالب‌های مختلف در دهکده جهانی نشان می‌دهد که احتمالاً در پایان سال 2024 میلادی تعداد کل کاربرانی که به پادکست گوش می‌کنند در سراسر جهان به رقمی معادل 504.9 میلیون نفر خواهد رسید و نکته مهم مقایسه سیرصعودی این کاربران در چندسال اخیر است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها