جمعه 7 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهفرهنگیبررسی مختصات سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با مدیر شبکه کودک...

بررسی مختصات سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با مدیر شبکه کودک لبنان

عماد حیدر، مدیر شبکه کودک «طه» لبنان از مختصات تولیدات حوزه کودک و نوجوان در این کشور می‌گوید.

عماد حیدر مدیر شبکه کودک طه لبنان، یکی از میهمانان خارجی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره وضعیت رسانه و سینمای این کشور صحبت کرد و بر روی این نکته تأکید داشت که حضور در این جشنواره معتبر می‌تواند برای این کشور، یک عامل رشد محسوب شود.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* چه نوع برنامه‌هایی در لبنان بیشتر برای کودکان تولید می‌شود؟ 

به طور کلی در لبنان به ندرت تولید سینمایی مختص کودکان وجود دارد. در بین برنامه‌های هنری، اکثر تولیدات تلویزیونی به موسیقی و تئاتر متمرکز است. شبکه طاها برای کودکان است و این تنها شبکه اختصاص داده شده به کودکان در لبنان است. فیلم‌های کوتاه انیمیشن و درام داستانی تولید می‌کند و همچنین سرود‌ها، تبلیغات و بخش‌های پخش زنده در کنداکتور این شبکه وجود دارد. اکثر این تولیدات در قالب سرگرمی جذاب و شامل مفاهیم پرورشی، آموزشی و فرهنگی هستند. تولیدات ویژه‌ای برای مناسبت‌های اسلامی مانند رمضان و ماه محرم وجود دارد.

* آیا محصولات سینمایی را خودتان تولید می‌کنید یا آنها را از کشورهایی مانند کره جنوبی و آمریکا خریداری می‌کنید؟ 

همان‌طور که قبلا ذکر شد، بین آنچه از شبکه طاها پخش می‌شود و آنچه از سایر تلویزیون‌ها و سالن‌های سینما پخش می‌شود، تفاوت زیادی وجود دارد. کانال طاها 90 درصد به تولید خود متکی است و 10 درصد باقیمانده از محصولات آماده عرضه است که بیشتر آنها در ایران تولید می‌شود. اما در مورد سالن‌های سینما، آنها در وهله اول کاملاً به تولید آمریکای غربی و در درجه دوم به تولید اروپایی به ویژه تولیدات فرانسوی وابسته‌اند.

بررسی مختصات سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با مدیر شبکه کودک لبنان

* وضعیت برنامه‌های کودک در تلویزیون لبنان چیست؟ 

در لبنان به طور مداوم تولید فیلم وجود ندارد. تولید آثار پراکنده است و هر یک یا دو سال یک فیلم تولید می‌شود که از نظر مالی و فنی توسط کشورهای اروپایی حمایت می‌شود. این سبب شده تا علاقه مردم به سینما روز به روز کمتر و سینمای خانگی جایگزین آن شود. با در دسترس بودن پلتفرم‌های فیلم مانند نتفلیکس و موارد مشابه، گزینه‌هایی در اختیار تماشاچی خیلی زیاد می‌شود که در هر زمان آنچه که برای وی مناسب است، انتخاب می‌کند.

* و شرایط سینما چگونه است؟ 

آنچه به طور کلی گفتیم در مورد سینمِِا  نشان‌دهنده ضعف بزرگی است که این بخش از آن رنج می‌برد، از این رو سینمای کودک و نوجوان حجم بسیار کمی از تولیدات سینمایی این کشور را به خود اختصاص داده است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها