پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
spot_img
خانهفرهنگیویژگی نسل زد و آلفا: باهوش‌ترین نسل تا به امروز در زمینه...

ویژگی نسل زد و آلفا: باهوش‌ترین نسل تا به امروز در زمینه فناوری

فعال رسانه‌ای برخی از ویژگی‌های نسل z را چنین عنوان کرد: باهوش‌ترین نسل تا به امروز در زمینه فناوری، متصل به نت و محیط و از این طریق متصل به مردم جهان و تحصیل‌کرده‌ترین نسل تاریخ.

نشست «فناوری و نسل‌شناسی؛ نسل زد و آلفا» از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی با همت مؤسسه موعود عصر(عج) و با سخنرانی محمد لسانی، فعال رسانه‌ای، برگزار شد.

لسانی با تعریف نظریه نسلی اظهار داشت: این نسل به عنوان نظریه‌ای تأثیرگذار برای برنامه‌ریزی فناورانه برای نسل‌های مختلف مطرح بوده و هر نسل دارای ویژگی‌ خاص خود است.

ای فعال عرصه رسانه تصریح کرد: این نظریه که توسط ویلیام اشتراوس و نیل هاو ارائه شده، نشان می‌دهد که نسل‌ها بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که در آن رشد می‌کنند، شکل می‌گیرند. استراوس و هاو استدلال می‌کنند که نسل Z یک «نسل قهرمان» است که برای حل مشکلاتی که توسط نسل‌های قبلی ایجاد شده است فراخوانده می‌شود.

ویژگی نسل زد و آلفا: باهوش‌ترین نسل تا به امروز در زمینه فناوری

لسانی خاطرنشان کرد: این نظریه بیان می‌کند افرادی که با اینترنت و فناوری‌های دیجیتال بزرگ شده‌اند، توانایی‌های شناختی و سبک‌های یادگیری متفاوتی نسبت به دیگران دارند. پرنسکی استدلال می‌کند که بومیان دیجیتال در انجام چند وظیفه‌ای، پردازش موازی و تفکر انتقادی بهتر از نسل‌های قبلی هستند.

کارشناس حوزه رسانه نظریه  iGen Twengeو متولد شدن نسل‌های دهه نود هجری شمسی به بعد با این ژن را نظریه‌ای  قوی خواند و در تعریف آن اظهار داشت: این نظریه بیان می‌کند که نسل  Z از نظر استفاده از فناوری، سلامت روانی و ارزش های اجتماعی آن از نسل های قبلی متمایز است.

او ادامه داد: تونگ استدلال می‌کند که نسل Z احتمالاً از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کند و تنوع را تحمل می‌کند.

لسانی عنوان کرد: نسل z از بدو تولد دارای ژن D یعنی ژن فناوری هستند. IGen یا همان ژن اینترنت در نسل جدید کودکان است که به همین دلیل افسردگی در میان آنها بیشتر از نسل‌های گذشته است.

او با اشاره به کلیپی درباره کمپ‌های ترک اعتیار اینترنتی در کره جنوبی برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: نیاز به سواد رسانه، فاصله گرفتن از فضای مجازی نیست؛ بلکه آموختن استفاده صحیح از آن است. در حالی که در تمام جهان برنامه‌های مشخصی برای کنترل و برنامه‌ریزی برای نسل Z در برابر فناوری دارند، در ایران هیچ‌گونه راه حلی برای اعتیار این نسل به اینترنت وجود ندارد.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها