جمعه 7 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهدانش و فناوریمصرف روزانه یک عدد آسپرین شاید بیشتر از مفید بودن، مضر باشد

مصرف روزانه یک عدد آسپرین شاید بیشتر از مفید بودن، مضر باشد

همان‌طور که می‌دانید، میلیون‌ها نفر در دنیا برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته روزی یک عدد قرص آسپرین مصرف می‌کنند. دهه‌هاست که پزشکان این قرص را تجویز می‌کنند – عمدتاً برای بیمارانی که قبلا سابقه بیماری قلب و عروق دارند که شایع‌ترین علت مرگ در سراسر جهان است.

آسپرین یک نوع خط دفاعی حیاتی در برابر حمله قلبی است. اما سال گذشته، دانشمندان گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات‌متحده پس از انجام دو مطالعه بالینی گسترده نشان دادند که خطرات آسپرین برای افراد ۶۰ تا ۶۹ سال احتمالاً بیشتر از مزایای آن است. آن‌ها پس از این مطالعه، توصیه‌های خود در مورد مصرف این قرص را تغییر دادند.

این درحالی است که هنوز میلیون‌ها نفر در دنیا روزانه این قرص را مصرف می‌کنند. بسیاری از افراد متأسفانه بدون تجویز پزشک به سراغ این دارو رفته‌اند و همین امر، سبب پیچیدگی کنترل مصرف آن شده است. افرادی که به‌صورت خودسرانه آسپرین مصرف می‌کنند، باید بدانند که دوز این دارو باید توسط پزشک تعیین شود و درغیر این صورت می‌تواند منجر به خونریزی مغزی یا مشکلات روده شود.

آسپرین چگونه از حملات قلبی جلوگیری می‌کند؟

در اوایل ۱۹۹۰، «لارنس کریون»، متخصص قلب، متوجه شد بیمارانی که آسپرین مصرف می‌کنند، حملات قلبی کمتری دارند. از آن زمان، چندین مطالعه بالینی انجام شد تا ارتباط میان مصرف آسپرین با حملات قلبی را مشخص کند. یک مطالعه برجسته در سال ۱۹۸۹ روی بیش از بیست و دو هزار پزشک بدون بیماری قلبی یا سابقه سکته قلبی نشان داد افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند ۴۴ درصد کمتر دچار حمله قلبی می‌شوند.

آسپرین که با نام علمی «اسید استیل سالیسیلیک» شناخته می‌شود، از جمع‌شدن سلول‌هایی به نام «پلاکت» برای تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. در بیماران مبتلا به بیماری قلبی، پلاکت‌ها می‌توانند به‌طور غیرطبیعی جمع‌شده و مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌ها شوند. درنهایت این امر، سکته یا حمله قلبی رخ می‌دهد. آسپرین خون را رقیق می‌کند و مانع به‌هم چسبیدن سلول‌های لخته‌ساز می‌شود.

سکته قلبی

اما خاصیت رقیق‌کنندگی خون این قرص سبب می‌شود تا مصرف‌کنندگان آن بیشتر در معرض خونریزی شدید باشند. متخصصان معتقدند بیمارانی که در معرض خطر خونریزی هستند نباید آسپرین مصرف کنند. جالب است بدانید با افزایش سن، خطر خونریزی افزایش می‌یابد و به همین علت است که دانشمندان باور دارند آسپرین لزوماً برای همه مفید نیست و گاهی برای برخی افراد می‌تواند مضر باشد.

معایب مصرف روزانه

دانشمندان در مطالعات خود روی افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله دریافتند افراد باید در تعیین دوز صحیح و یا حذف مصرف آسپرین در ابتدا با پزشک خود مشورت کنند. پزشکان در ایالات‌متحده پس از این مطالعه، باید بیماران را برای اطمینان از درست‌بودن تجویز آسپرین مورد آزمایش قرار دهند و تنها به بیمارانی این دارو را توصیه کنند که مصرف آن ضرری نداشته باشد. در مورد بیماران بالای ۶۰ سال، توصیه می‌شود که افراد تحت هیچ شرایطی به مصرف این قرص روی نیاورند.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها