جمعه 7 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهدانش و فناوریمطالعه نگران‌کننده دانشمندان: کشف شواهدی از فلزات در استراتوسفر زمین

مطالعه نگران‌کننده دانشمندان: کشف شواهدی از فلزات در استراتوسفر زمین

در طول چند سال گذشته، شرکت‌ها و کشورهای زیادی ماهواره‌ها و فضاپیماهای خود را به مدار زمین پرتاب کرده‌اند. اکنون تیمی از محققان «دانشگاه پردو» با کمک هواپیماهای تحقیقاتی موفق شده‌اند تا نمونه‌هایی را از این لایه جوی جمع‌آوری کنند. آن‌ها میزان قابل‌توجهی از فلزات را در ذرات معلق هوا شناسایی کرده‌اند که احتمالاً به‌دلیل افزایش پرتاب فضاپیماها و ماهواره‌ها به وجود آمده است.

«دن سیزو»، یکی از نویسندگان مطالعه توضیح می‌دهد:

«ما این ماده ساخته‌شده توسط انسان را در منطقه‌ای بکر ا جو شناسایی کرده‌ایم. و اگر چیزی در استراتوسفر – منطقه پایدار جو – در حال تغییر است، باید نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم.»

اندازه‌گیری فلزات لایه استراتوسفر زمین

موشک‌هایی که به سمت مدار زمین پرتاب می‌شوند، بقایایی از فلزات را به جا می‌گذارند که می‌تواند جو را به روشی که دانشمندان هنوز در حال تحقیق درباره آن هستند، تحت تأثیر قرار دهد.

برای انجام این مطالعه که در ژورنال علمی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، محققان از یک هواپیمای WB-57 برای جمع‌آوری نمونه‌های جوی در 19 کیلومتری بالای آلاسکا و منطقه‌ای که به‌دلیل تشکیل ابرهای دورِقطبی معروف است، استفاده کردند.

علاوه بر این، آن‌ها از ابزارهای نصب‌شده روی یک فروند هواپیمای ER-2 نیز برای اندازه‌گیری‌های خود کمک گرفتند.

داده‌ها ارائه‌شده حضور بیش از 20 عنصر در این منطقه از جو را نشان می‌دهد که نسبت آن‌ها شباهت زیادی به چیزی که در آلیاژهای فضاپیماها استفاده می‌شود، دارد. طبق این مطالعه، میزان لیتیوم، آلومینیوم، مس و سربی که با ورود مجدد فضاپیماها وارد جو شده است، به‌طور قابل‌توجهی از سطح این فلزات موجود در گردوغبار کیهانی طبیعی بسیار بیشتر است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها