جمعه 10 فروردین 1403
spot_img
خانهدانش و فناوریچین از کشف یک عنصر کمیاب و ارزشمند خبر داد

چین از کشف یک عنصر کمیاب و ارزشمند خبر داد

نیوبیم (Niobium) نوعی فلز مستحکم و نقره‌ای رنگ است که از کانی کلمبیت استخراج می‌شود. این عنصر یک جز ضروری در مواد نیمه‌هادی به شمار می‌آید و در آلیاژها برای ساخت قطعات موتورهای جت و موشک‌ها استفاده می‌شود. نیوبیم عمدتاً در برزیل و کانادا به وفور یافت می‌شود. اکنون زمین‌شناسان چینی سنگ‌آهن کمیاب نیوبیم به نام «نیوبوباتیت» را در منطقه معدنی بایان اوبو در مغولستان داخلی پیدا کردند.

اندازه سنگ معدنی نیوبوباتیت بین 20 تا 80 سانتی‌متر و حاوی باریم، نیوبیم، تیتانیوم، آهن و کلر است. زمین‌شناسان در بیانیه مطبوعاتی شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) گفتند که این سیزدهمین ماده معدنی کشف‌شده از زمان تأسیس سیستم زمین‌شناسی هسته‌ای چین در 70 سال قبل است.

حدود 85 تا 90 درصد نیوبیم در جهان برای تولید آهن و فولاد به‌عنوان شکلی از آهن نیوبیم استفاده می‌شود. می‌توان با افزودن 0.03 تا 0.05 درصد نیوبیم به فولاد، استحکام آن را به بیش از 30 درصد رساند.

چرا نیوبیم برای چین مهم است؟

نیوبیم یک ابررسانا با خواص رسانایی استثنایی در دماهای پایین است که به‌طور گسترده در زمینه‌های تشخیص پزشکی، مانند دستگاه تصویربرداری MRI و طیف‌سنج تشدید مغناطیسی هسته‌ای (NMR) استفاده می‌شود.

اکتشاف جدید نیوبوبائوتیت به این معنی است که چین ممکن است در آینده نزدیک از واردات نیوبیم بی‌نیاز شود. این کشور 95 درصد نیوبیم مورد نیاز خود را وارد می‌کند. البته این خودکفایی به حجم و کیفیت نیوبیم کشف‌شده نیز وابسته است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها