شنبه 1 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهصنعتقیمت آهن، فولاد و پتروشیمی واقعی نشود قیمت خودرو واقعی نمی‌شود

قیمت آهن، فولاد و پتروشیمی واقعی نشود قیمت خودرو واقعی نمی‌شود

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درمورد علت افزایش قیمت خودرو گفت: تا زمانیکه قیمت آهن، فولاد، پتروشیمی و مس واقعی نباشد قیمت خودرو واقعی نخواهد شد.

لطف‌اله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تعریف قیمت‌های خودرو اظهار داشت: زمانی که بازار انحصاری شود، قیمت دستوری در  کار آمده و اگر نیاید به مردم بسیار اجحاف می‌شود. چون بازار انحصاری بوده و دست گروه‌های خاصی است و عرضه و تقاضا هم‌خوانی ندارد و قیمت رشد زیادی خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین چاره‌ای جز ورود دولت به بازار انحصاری و دستوری کردن قیمت‌ها، نیست. این در مورد هر کالایی صدق می‌کند. راه چاره بیرون آمدن از انحصار است. برای این کار مجلس هم برای خودروهای نو و هم کارکرده قانونی را وضع کرد. این قانون برای خودروهای نو ابلاغ شده و آیین‌نامه خودروهای کارکرده هم چند هفته‌ای است به دولت داده شده که باید در هیات دولت مطرح و مصوب شود که نمی‌شود، دلیلش را هم نمی‌دانم.

قیمت آهن، فولاد و پتروشیمی واقعی نشود قیمت خودرو واقعی نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت به مجلس لایحه داده و مجلس بررسی و نقاط ضعف را برطرف، تصویب و مجدد نظارت کرده است آیین‌نامه دست هیات دولت است که باید ابلاغ شود. این امر موجب می‌شود که بازار از انحصار خارج شود. تا زمانیکه بازار انحصاری است حتما تولیدکننده، مصرف‌کننده و حتی دولت ضرر می‌کند‌. باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شود.

سال گذشته 1 میلیون خودرو تولید شد

امیراحمد ذوالفقاری کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: بازار انحصاری نیازمند دخالت دولت بوده و رفع انحصار راهکار بهینه این بازار است. صنعت خودرو در ابتدا یک صنعت انحصار طبیعی نیست و تاکنون نبوده و جریان این صنعت در دنیا مسیر دیگری را می‌رود. یکی از مهمترین مولفه‌ها در صنعت خودرو مقوله تحقیق و توسعه است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها