چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
spot_img
خانهسلامت و زیباییتاثیر داروی ضدافسردگی در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر

تاثیر داروی ضدافسردگی در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر

تحقیقات جدید نشان می دهد که داروی تجویزی رایج برای درمان میگرن، کمردرد و افسردگی، ممکن است به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک کند.

به نقل از هلث لاین، مشخص شده است که یک داروی ارزان و در دسترس به نام “آمیتریپتیلین” باعث بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر می‌شود.

آمیتریپتیلین ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را با تنظیم سیستم عصبی و توقف بازجذب سروتونین توسط مغز بهبود بخشد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه‌های لیدز، ساوتهمپتون و بریستول انگلستان انجام شد نشان می‌دهد بیمارانی که آمیتریپتیلین مصرف می‌کنند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که دارونما مصرف می‌کنند، بهبود کلی در علائم را گزارش می‌دهند.

تاثیر داروی ضدافسردگی در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر

در نتیجه این مطالعه، تیم کارآزمایی اکنون توصیه می‌کند که پزشکان از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر برای استفاده از آمیتریپتیلین برای مدیریت علائم خود حمایت کنند.

دکتر «الکساندر فورد»، محقق ارشد و پروفسور گوارش در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز، گفت: «آمیتریپتیلین یک درمان مؤثر برای سندرم روده تحریک پذیر است و ایمن و به خوبی قابل تحمل است. این تحقیق جدید که با دقت انجام شده است نشان می‌دهد که اگر علائم بیماری با درمان‌های توصیه‌شده خط اول بهبود نیافته باشد پزشکان عمومی باید از بیماران در مراقبت‌های اولیه حمایت کنند تا آمیتریپتیلین با دوز پایین را امتحان کنند.»

به طور خاص، آمیتریپتیلین ممکن است نقش مهمی در تنظیم عصب واگ داشته باشد.

به گفته محققان، تحریک این عصب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد عصب واگ و احتمالاً تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر شود.

با تأثیر هر دو سیستم عصبی و سروتونین، آمیتریپتیلین با داشتن یک اثر آرامش بخش کلی بر عملکرد روده، تسکین درد و ایجاد تغییر در فعالیت روده، علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها