پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
spot_img
خانهسلامت و زیباییشایع ترین سرطان در ایران/ سالانه ۱۵۵ هزار مبتلای جدید

شایع ترین سرطان در ایران/ سالانه ۱۵۵ هزار مبتلای جدید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با وضعیت شیوع سرطان ها در کشور، توضیحاتی ارائه داد. افزایش سن امید به زندگی به دنبال کنترل بیماری‌های واگیر، مهم‌ترین عامل در میزان بروز سرطان شناخته می‌شود که علی قنبری مطلق عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر انجمن رادیوانکلوژی، به آن اشاره کرد.

این فوق تخصص خون و سرطان، در برنامه تلویزیونی پرسشگر، به بررسی وضعیت شیوع و بروز سرطان در کشور پرداخت و گفت: میزان بروز سرطان در ایران، در حد متوسط جهانی است؛ به طوری که حدود ۱۵۵ هزار نفر در سال به آمار بیماران مبتلا به سرطان در کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: میزان بروز سرطان در ایران طی دو دهه آینده افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد، به طوری که افزایش ۱۱۵ درصدی را در میزان بروز سرطان خواهیم داشت.

قنبری مطلق، با عنوان این مطلب که میزان بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه خیلی بیشتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود، ادامه داد: مهم‌ترین عامل بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، افزایش امید به زندگی است که نشأت گرفته از کنترل بیماری‌های واگیر است که باعث شده طول عمر انسان افزایش پیدا کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که در کشورهای توسعه یافته پیک امید به زندگی اتفاق افتاده است، افزود: عوامل دیگری هم در افزایش موارد ابتلاء به سرطان نقش دارند که می‌توان به شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی اشاره کرد.

دبیر انجمن رادیوانکلوژی، با اشاره به موضوع کم تحرکی و افزایش وطن، گفت: حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد مردم کشورمان فعالیت بدنی مناسب ندارند و ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور، افزایش وزن دارند.

قنبری مطلق اظهار داشت: مواردی از این قبیل و البته افزایش امید به زندگی، در میزان بروز سرطان نقش دارند.

این فوق تخصص خون و سرطان به عوامل محیطی اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا و آب، سهم زیادی در ابتلاء به سرطان دارند؛ به طوری که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، میزان تولید گازهای نامناسب به ازای هر مترمکعب هوا، ۱۱۵ میکروگرم است، در حالی که این عدد در متوسط جهانی، ۶۳ میکروگرم است.

قنبری مطلق افزود: استفاده از سوخت‌های نامناسب که منجر به تولید گازهای سمی می‌شود، ۲ برابر متوسط جهانی است.

مطالب مرتبط

محبوب ترین ها